luni, 30 martie 2009

Puterea online-ului

European Communication Monitor 2008 ne atentioneaza ca pana in 2011 social media o sa capete o importanta din ce in ce mai mare. “Social networks”, sa le spunem retelele sociale, o sa fie foarte importante pentru cei care activeaza in PR. Acestor informatii le adaug si faptul ca jurnalistii folosesc in proportie de 95% internetul pentru a se documenta.

Unde vreau sa ajung….la faptul ca o companie nu trebuie sa se opreasca dupa ce construieste un foarte complex site corporate. Monitorizarea online este extrem de importanta. O companie trebuie sa stie ce se vorbeste despre ea in online si sa isi dezvolte in consecinta o strategie de comunicare pe internet. Pana aici toate bune si frumoase, toata lumea cred ca stie ce are de facut.

Ma intreb insa, cate companii sunt constiente de puterea comunitatii online sau de puterea de “razbunare” a unui client nemultumit. Cate companii s-au gandit la faptul ca orice client poate lansa un site anti-companie? Cate companii au cumparat domeniul www.jos”nume companie”.ro, www.cuochiipe”nume companie”.ro etc. ?
Citeam in week end de pe http://walmartwatch.com/blog. Oamenii lupta impotriva unei corporatii si vor sa sustina prin tot ceea ce fac si spun asa zisele buticuri. Initiatorii isi propun sa studieze impactul corporatiilor asupra comunitatilor. Mai mult, fiecare comunicat de presa lansat de WalMart are o replica din partea WalMart Watch, tot un comunicat de presa. Este interesant si infricosator in acelasi timp. Daca dai search pe Google dupa WalMart, nu apare pe prima pagina – ci pe a doua - daca e sa ne luam dupa analisti, nu este o pozitie periculoasa. Sunt sigura ca echipa de PR de la WalMart monitorizeaza acest blog, cu atat mai mult cu cat a aparut in top 50 cele mai bune bloguri corporate si anti-corporate realizat de cei de la Times Online.

In astfel de cazuri, transparenta ar fi colacul de salvare sau poate un blog despre “I love little prices” :). Cred ca este important sa nu ne mai concentram pe “cum putem controla”, ci sa lasam publicul direct interest sa isi spuna parerea – doar asa pot, ca si companie, sa castig voturi de incredere. Tot timpul ma gandesc la http://www.deceiubimbucurestiul.ro/ lansat de Apa Nova. Cand am propus campania, nimeni nu isi imagina Apa Nova ca initiator al unei astfel de campanii, cu atat mai mult cu cat era destul de periculos sa lasam oamenii sa vorbeasca liber despre companie….si totusi, Apa Nova a avut curajul sa faca acest blog. Rezultatul: multe postari de bine, foarte putine de rau. Cu ce asociam acum Apa Nova? Cu “De ce iubim Bucurestiul”, as spune ca este o asociere de invidiat :)