miercuri, 8 aprilie 2009

Pe ce sa pariem in an de criza

Aseara la Marriott a avut loc Gala ZF unde s-a vorbit despre piata de M&A si cele mai importante tranzactii. Speech-ul care insa a incununat evenimentul a fost cel al dlui Valvis, care a vorbit despre ce iti trebuie ca sa treci peste doua exit-uri de succes asa cum a facut el. A mentionat si norocul :), dar cred ca cel mai important aspect este sa ai curajul sa incepi proiecte Greenfield acolo unde vezi ca piata este in deficit. Cand a lansat prima apa plata, pe piata mai erau doar ape importate. Chiar daca autoritatile de la acea vreme l-au ironizat cand au auzit de afacerea lui cu apa minerala, se pare ca succesul a fost unul garantat.


Omul de afaceri a fost insa destul de retinut cand a venit vorba despre ce afaceri se pregateste sa lanseze in perioada urmatoare – cu banii de pe urma vanzarii brand-urilor Dorna si LaDorna. Totusi, a dat cateva indicii: agricultura bio si energia eoliana. De asemenea, a mentionat ca Romania poate sa fie producatoare de porumb bio care ulterior sa ajunga in cerealele de la breakfast.

Concluziile: exista domenii de nisa in Romania unde inca mai poti veni cu USP-uri; sa fii eco este inca un trend ce poate fi un business de succes; cauta domenii nedezvoltate, ai curajul sa investesti de la zero si crede in norocul tau.

Un aspect important a mai fost punctat – nu a vorbit de criza – dar a spus, ca este obisnuit sa inceapa un business cu 10%-15% aport propriu, restul fiind imprumut de la banca. Ieri insa banca i-a spus dezamagita, ca se astepta ca aportul lui sa fie cel putin 35%-40%.....dl Valvis a spus ca asa ceva este un comportament anormal pentru o banca.
Cred ca oricine poate vedea cu ochiul liber ca bancile au luat-o putin razna, au intrat toate in panica etaland un comportament financiar care nu o sa aduca nimanui un beneficiu….pe termen lung nu o sa ajute.

Discursul dlui Valvis m-a impresionat foarte tare, si cred ca a strans cele mai multe aplauze si admiratii din sala. Dl Valvis emana o energie fantastica, energia unui antreprenor prin definitie, a unui om care construieste pe viziuni – dar in acelasi timp un om plin de emotii, caracteristica mai rar intalnita la oamenii de afaceri din Romania.