miercuri, 3 iunie 2009

Cum se masoara PR-ul

Motivul prezentei mele la Washington - PR Measurement Conference organizat de PR News. Am venit sa aflu daca rapoartele noastre de evaluare sunt ok, cum le putem face sa fie mai bune si ce fac altii pe alte continente. Am petrecut multe ore in avion la venire, dar azi am realizat cat de departe suntem....chiar si atunci cand vine vorba de research si tools of measurement.

Toti vorbitorii au spus ca instrumentele de masurare - rezultatele acestora - sunt cele care ii ajuta sa-si argumenteze actiunile, ajuta la justificarea bugetelor de PR si le creste reputatia in cadrul companiei.

Din cele 24 de prezentari, am auzit doar de 2 ori vorbindu-se, in treacat, despre media clipping - numar de articole.

Si de aici imi este greu sa aleg despre ce sa vorbesc - caci nu am mai fost la nicio conferinta de PR unde sa vad atat de multe grafice - f multe grafice .....

Trebuie insa sa spun ca in sala erau 15% oameni din PR research agencies - deci masurarea, atat cat se poate, este externalizata - si monitorizarea media este mai mult decat un rand de scan-uri.

Dar pentru ca nu stiu de unde sa incep am sa dau un exemplu simplu - pe cele mai complicate inca tb sa le descifrez :(.
Dupa o campanie numaram articolele, spunem cate sunt negative, pozitive neutre si vedem cate au preluat mesajul si in plus vedem cate persoane au intrat in contact cu mesajul nostru.
Ce putem face in plus: cost/impression si cost/message. Putem face asta f simplu. La cost/impression facem suma dintre reach-ul articolelor neutre+pozitive, din ele scadem pe cele negative - si suma o impartim la bugetul campaniei....La ce ma ajuta? Te ajuta sa arati cui trebuie care este performanta campaniei.

O alta evaluare este cea care face referire la "share of discussions" - aici trebuie vazut cat la % din placinta totala a unui subiect iti apartine si cat apartine competitiei.

Ceea ce mi s-a mai parut interesant a fost faptul ca managerii din SUA pun mai mult pret pe cat de bine sunt preluate mesajele de catre publicatiile importante pentru ei si mai putin cat de multe publicatii preiau mesajul. Volumul nu are valoare, impactul este cel care conteaza. La noi, clientul vrea sa faca un press clipping gros si frumos legat - nu cred ca baga de seama daca publicatiile care au preluat mesajul sunt si cele importante pentru public. Dar in fond si la urma urmei, cand ne gandim la publicatii cheie oricum o facem dupa ureche. Daca vorbim de mamici spunem asa: online si reviste pentru mame. Dar oare am stat de vorba cu publicul nostru sa il intrebam de fapt ce citeste, la ce se uita, care sunt subiectele de interes pentru el?! Asta ar tb sa facem....sa ne bazam sfaturile pe mai multe date concrete, si nu doar pe ce ne spune bunul simt al unui om de PR cu experienta.

Este adevarat ca PR-ul in Romania inca se bazeaza pe research-ul departamentului de marketing - daca o face - cred ca e cazul ca si PR-ul sa aiba bugetele lui de research! Asta a fost un alt punct de discutie - PR se ridica la nivelul marketing-ului si al HR-ului atunci cand este vorba de research si instrumente de masurare, cel putin asa se vede de aici de la Washington :)

Revin cu alte info, a fost insa o zi plina de grafice si informatii bulversante - incerc sa le pun si eu cap la cap pentru a le structura :) cat de cat...